Världen enligt nordiska Wikipedior

Ibland funderar jag över hur andra ser världen. Och trots att man kan tycka att de andra nordiska länderna är relativt lika oss i sin kultur är jag inte längre lika säker på att det är så.

Först gjorde jag lite efterforskning. Sen skrev jag ett blogginlägg om det. Sen insåg jag att wordpress inte kunde visa min CSS/javascript lösning. Så vill du på ett interaktivt sätt se hur de nordiska pråken skiljer sig åt i sin uppfattning om hur världen ser ut, gå till denna vanliga hemsida. Om du sedan vill kommentera på något sätt är det enklast att göra direkt på den här bloggen.

Koordinater på Wikipedia
Koordinater på Wikipedia. Licens: CC-BY-SA-3.0

9 reaktioner på ”Världen enligt nordiska Wikipedior

  1. Ett fel med kartan är att den bara visar koordinater och därmed gör alla koordinater lika mycket värda. I själva verket är norska Wikipedia full av värdelösa stubbartiklar om småkommuner i Brasilien, som innehåller föga mer än koordinaten. Man borde multiplicera varje koordinat med artikelns längd och antalet sidvisningar, för att ge tyngd åt de värdefulla koordinaterna.

    1. Ja, du har en poäng här, men för mig väcks ändå nyfikenheten. Varför Brasiliens småkommuner och inte till exempel Argentinas.

      Nu har jag kompletterat med isländska också, bokmål lyckades jag tyvärr inte fixa.

      1. Var det inte bokmål du hade med redan och nynorsk som du saknar? Bokmålversionen är många gånger större än nynorsk (nowp resp nnwp).

  2. Kul experiment! Gemensamt för norska och svenska Wikipedia var att täckningen i östra USA är mycket tät, för att sen glesa ut längre i väst. Man kan undra över varför det är så. Angående Amazonas, Sahara, Grönland och Sibirien (samt norra Kanada, Australiens inland med flera) är det kanske inte så konstigt att det är glest där eftersom det inte finns några bosättningar i stora delar av områdena. Island syns dock oväntat bra på nowp.

    En sidofråga är förstås varför dawp ligger så långt efter sina nordiska kollegor och framförallt den norska när de har ungefär lika många talare och lika tät internetåtkomst.

  3. Är det förresten artikeln om nollmeridianen som placeras längs med hela just nollmeridianen med lite olika intensitet? Lite märkligt resultat i så fall får jag säga…

Kommentera

