Melodifestivalen, en njutvecklande väg

Det här är ett gästinlägg från AnnCatrin Blyckerts, Commonsfotograf och Wikipedian sen ett år tillbaka . Åsikter och kommentarer som nämns nedan reflekterar inte automatiskt åsikterna från Wikmedia Sverige.

Trots att många i min omgivning säkert uppfattar mig som väldigt spontan så tänker jag ofta noga igenom de beslut jag tar, men ibland tar nyfikenheten och viljan att lära mig mer, överhanden. Som för drygt ett år sen då jag råkade få syn på en fråga om det fanns nån som kunde fotografera på Melodifestivalens deltävling i Göteborg. Fotografera gillar jag ju och till Göteborg hade jag redan planerat att åka just den veckan så jag skickade ett meddelande och sa:
– Jag vill gärna fotografera i Göteborg!

Stiko Per Larsson, Foto: AnnCatrin Blyckerts, CC BY-SA, via Wikimedia Commons

Sen började jag tänka efter, vad hade jag sagt ja till egentligen…
Det var ju sant att jag gillar att fotografera och gjorde (och gör) det väldigt mycket. Men ja, det var ett stort men, då är det ju med min mobil!

Jonas Gardell, Foto: AnnCatrin Blyckerts, CC BY-SA, via Wikimedia Commons

Nu skulle det ju fotograferas med ”riktig” kamera, och om såna visste jag inget.

Panik, nja, men något liknande kändes det ett tag men eftersom jag har bytt ordet misstag till erfarenhetsberikning, så, för att bli rikare på erfarenheter så var det bara att köra på och lära mug efter hand. Några dagar innan det var dags anlände två kameror och diverse objektiv i min hand och jakten på bruksanvisning och kurser på nätet startade. Tyckte jag efter ett dygn fått lite hum om hur jag skulle göra och provfotograferade lite, men hmm, det blev bara suddiga bilder och paniken spred sig igen i kroppen. Men men, jag är ju bara människa och jag gör så gott jag kan och jag ger aldrig upp. Så fungerar inget annat sa jag till mig själv – gå på känslan, och se plötsligt blev det klart när jag tittade in i kameran och fotograferingen kunde börja.

Margaret, Foto: AnnCatrin Blyckerts, CC BY-SA, via Wikimedia Commons

Lärde mig mer och mer om hur det fungerade och hur jag ville ha det under dagarna i Göteborg och många bilder blev det. En del är jag mycket stolt över, eller jag är nog stolt över alla egentligen, med tanke på mina kunskaper från början.

Nu sitter jag åter nere i Göteborg och framför mig har jag några intensiva dagar och nätter med fotograferande, genomgång av bilder och uppladdning på wikimedia och uj va kul det ska bli att ännu en gång få utmanas i denna värld men utan känslan av panik, den lämnar jag därhän detta år.

Ida Redig, Foto: AnnCatrin Blyckerts, CC BY-SA, via Wikimedia Commons

Att jag var nyfiken för drygt ett år sen ledde mig också in i en ny värld och till nya bekantskaper då jag sen dess deltagit i både Wikipedialäger och medlemsmöte – så till dig som läser detta – våga släppa taget och kasta dig ut i det okända ibland – antingen så hittar du nya spännande vägar att njutforska eller så fortsätter du på de du gått på tidigare. Men vilket som, blir det njutvecklande.